субота, 28 березня 2020 р.

Як організувати STEM-екскурсію?


Сьогодні все більше закладів освіти переходять від предметних тижнів до STEM-тижнів, плануючи в їх межах різноманітні заходи: STEM-уроки, STEM-проекти, хакатони, виставки, майстер-класи та інші активності. Все більшої популярності набувають такі заходи, як STEM-екскурсії. Як правильно організувати та провести STEM-екскурсію?
Екскурсія (лат. excursio — прогулянка) — форма організації педагогічного процесу, спрямована на вивчення учнями поза межами закладу освіти і під керівництвом учителя явищ, процесів через безпосереднє їх сприймання.
STEM-екскурсія – особливий вид інтегрованих навчальних занять, який проводиться за межами освітнього закладу в умовах природного ландшафту, виробництва, музею, виставки з метою спостереження та вивчення учнями різних об’єктів і явищ навколишнього середовища з метою розвитку знань, умінь та компетентностей, встановлених Державним стандартом освіти України. STEM-екскурсії проводяться з метою розширення, доповнення знань учнів про факти і явища, засвоєні раніше на уроках.
Формування нових знань під час екскурсії не відбувається, оскільки увага учнів на таких заходах є досить розсіяною, вони емоційно збуджуються під впливом нових вражень, що негативно відбивається на засвоєнні матеріалу.
Коли проводити STEM-екскурсію?
  • на початку теми, щоб захопити учнів навчальною темою;
  • під час вивчення теми, щоб надати можливість учням розвинути вміння й компетентності, розвиток яких обмежений в приміщеннях класу;
  • наприкінці теми, щоб завершити і підсумувати знання з теми.
Етапи підготовки до проведення STEM-екскурсії:
  • Визначення навчальної, корекційної і виховної мети екскурсії відповідно до програми предметів, рівня засвоєння матеріалу учнями та їхніх вікових і психо-фізіологічних можливостей.
  • Вибір місця проведення екскурсії (обговорення місцевих умов об’єкту, відвідування його заздалегідь).
  • Складання змісту завдань, логічно-понятійної схеми, предметного змісту STEM-екскурсії, конкретизація змісту відповідно до тих об’єктів, які є на місці екскурсії (учитель попередньо вивчає маршрут і місце екскурсії).
  • Розробка методики проведення уроку-екскурсії.
  • Визначення помічників (наприклад, екскурсовод).
  • Розробка маршруту, місця відпочинку (якщо це буде необхідно).
  • Підготовка учнів до проведення екскурсії: повідомлення мети і завдання для виконання до екскурсії та після, місця проведення, нагадування правил дорожнього руху, техніки безпеки і поведінки у громадських місцях тощо.
  • Підготовка обладнання.
  • Рефлексія (по завершенню STEM-екскурсії). Опрацювання матеріалів екскурсії, аналіз підсумків навчальної екскурсії — усне опитування, використання даних під час наступних уроків. Результати екскурсії оформлюють у вигляді плаката чи альбому.
Де проводити STEM-екскурсію?
  • Тематичні музеї.
  • Парки.
  • Спеціалізовані об’єкти (пожежна частина, завод, фабрика і т.д.).
  • Шкільний двір.
  • Історичні місця.
  • Етнографічні та краєзнавчі об’єкти.
  • Території, де можна проводити експерименти (де є умови під задачу).
  • Території для спостережень (зоопарк і т.д.).
  • Маршрут з декількома об’єктами “по місту”, “по місцевості”.
Приклад STEM-екскурсії «Криниця».

Немає коментарів:

Дописати коментар