ХХІ століття – час змін! Українська освіта входить в
європейський простір, який має багато вимог, як до підготовки учнів, так і до
підготовки майбутнього вчителя. Вчитель трудового навчання та технологій,
зокрема, бере на себе велику відповідальність у формуванні нової особистості.
Запровадження нової техніки та технологій, зростання
обсягу знань про можливі перетворення матеріалів, енергії й інформації вимагає
від вищих педагогічних навчальних закладів підготовки висококваліфікованих
фахівців, особливо вчителів трудового навчання та технологій з високим рівнем
професіоналізму. Такий фахівець повинен завжди бути готовим до педагогічних
інновацій, змін у сфері професійної діяльності, а головне – безперервно
підвищувати власну кваліфікацію.
Саме вчителі трудового навчання найбільше підготовлені до
роботи в інформаційному та технологічному світі. Також ця професія вимагає від
фахівця постійного сприяння розвитку творчих здібностей учнів, яке можна
досягти в результаті проєктної діяльності, що підвищить продуктивність
трудового навчання у школі.
Найактуальнішою проблемою сучасної педагогічної освіти є
модернізація підготовки майбутніх учителів технологій, вирішення якої сприятиме
задоволенню потреб на ринку праці.
Проблемами професійної підготовки вчителя трудового
навчання цікавилось багато вчених, таких як: В. Гусев, О. Коберник, В.
Стешенко, В. Татаренко, Г. Терещук та А. Цин. Ці люди намагалися дослідити
проблему з усіх сторін. Ними було вирішено, що однією з головних проблем
освіти, була проблема сучасної дидактики технологічної освіти, яку було
висвітлено в роботах О. Коберника. А ось, методичну систему індивідуалізованого
трудового навчання вперше обґрунтував Г. Терещук.
Основою сучасного продуктивного навчання є
взаємовідносини учителя та учнів, на яких будується освітній процес. Також,
потрібно пам’ятати, що будь-який вчитель
повинен мати професійні якості, крім того сучасний вчитель має володіти такими
групами компитентностей:
-
соціальні – пов’язані з готовністю
брати на себе відповідальність за інших;
-
полікультурні – пов’язують в собі розуміння і повагу до
мови, релігії, культури людей різної національності;
-
комунікативні – уміння усно і писемно спілкуватися з
іншими, вивчення декількох мов;
-
інформаційні – оволодіння інформаційними технологіями,
вміння здобувати і використовувати інформацію;
Крім того учитель повинен саморозвиватися та здобувати
самоосвіту, знаходячись у будь-якій життєвій ситуації.
Для якісної підготовки майбутнього вчителя технологій
потрібно закласти певний фундамент, який забезпечить професійну мобільність
студента, а у майбутньому – сучасного фахівця. Це забезпечить
конкурентоспроможність на ринку праці.
Принцип мобільності, передбачає широку підготовку вчителя
трудового навчання і готовність до стрімких змін у змісті освіти. Але, не дивлячись
на мобільність, головною ознакою фундаменталізації підготовки вчителя
технологій є знання студентів з психофізіологічних основ процесу формування
трудових умін і навичок учнів.
Дякуючи власним знанням, фахівець може забезпечити
позитивну мотивацію в набутті нових знань, умінь і навичок, ставити перед
учнями проблемні ситуації й проблемні завдання, що забезпечать підготовку учнів
у будь-якій непередбаченій ситуації, як у колі друзів і рідних, так і у чужому
середовищі.
Також, вчитель технологій повинен володіти
професійно-графічним ЗУН, що дає можливість визначити професійну підготовку
вчителя взагалі.
На уроках, вчителям потрібно враховувати індивідуальні
можливості учнів, які можна об’єднати в такі рівні професійної підготовки: непродуктивно-пошуковий; пошуково-творчий та
творчий.
Як стверджував В. Сидоренко у своїй останній праці:
«Головною причиною неефективності підготовки вчителя технологій є відсутність
узгодженості її спрямування з шкільними програмами з трудового навчання».
Підтвердженням цього можна виділити декілька фактів, а
саме: незначна кількість підручників і навчальних посібників зі спеціальності;
застаріла навчально-матеріальна база, з допомогою якої відбувається підготовка
майбутнього вчителя; недооцінка вагомості методичної підготовки майбутнього
вчителя; зосередження уваги викладачів на рівні інженерної підготовки студентів
і недостатньою увагою до готовності студентів проводити уроки, їх здатності
розвивати і виховувати учнів.
Таким чином, підготовка майбутнього вчителя трудового
навчання, повинно включати: обґрунтування груп компитентностей сучасного
вчителя трудового навчання; визначення аспектів фундаменталізації його
підготовки як умови забезпечення професійної мобільності; визначення рівнів
професійної підготовки вчителя; з’ясування суперечностей, що обумовлюють
невідповідність підготовки вчителя потребам сучасної школи.
Не дивлячись на реалії української освіти потрібно завжди
пам’ятати, що «я вчитель», пишатися
цим, підводити власні висновки і робити життя кращим, не забуваючи про той
фундамент, який ми будуємо разом з нашими учнями.
Немає коментарів:
Дописати коментар